Cseve Álláspont - az oktatás szabályozására vonatkozó és egyes kapcsolódó törvények módosításáról
Facebook oldalunkért klikk ide!: CSak Együtt Van Esély
Tisztelt Címzettek!
Köszönjük a meghívást, hogy a szakmai fórumok bevonásával
lezajlott egyeztetésen vendégként részt vehettünk, megismerhettük a megjelent
szervezetek képviselőinek véleményét és elmondhattuk saját álláspontunkat!
A csoportunk tudja, hogy változás kell az SNI/BTMN területén.
Meggyőződhettünk, hogy a munkacsoport tagjai alapvetően vallják, van
probléma a jelenlegi rendszerrel, és úgy tapasztaltuk, azt is elfogadták,
hogy ezeket a problémákat egyenként kezelni nem lehet! Meggyőződésünk,
hogy sok gyermeket érhet hátrányosan az, ha csak egy-egy részterület kerül
rendezésre és nem a komplex helyzetet kezelik. A megbeszélésen
megfogalmazottakkal számos területen egyet tudunk érteni. Örömmel hallottuk a
korai felismerés, az intervenció szükségességéről, teljesen elfogadhatónak látjuk
azt a szándékot, hogy az SNI és a BTMN kategóriák elkülönítése pontosabban
meghatározottá váljon, és támogatjuk azokat, a még csak elképzelések szintjén
felmerült gondolatokat, hogy a többségi pedagógusok számára továbbképzések
induljanak, amelyek megfelelően felkészítik őket a BTMN/SNI-s gyerekek
tanítására.
Azonban megdöbbentő volt számunkra az a kijelentés, hogy
a BTMN-es tanulók azért kérnek felmentést, mert nem akarnak tanulni, és/vagy
nem akarnak rossz osztályzatot. Hisszük, hogy ez az esetek döntő
többségében nincs így.
Miért döbbentünk meg?
Mert ez így egy tömeges csalást feltételez a szülők,
szakértők és a tanárok részéről. Hiszen a felmentés 3 lábon áll ma. A
pedagógusok írnak egy pedagógiai véleményt, ezt küldik a szakértőkhöz, akik ez
és a vizsgálat alapján hozzák a döntést, amibe a szülőnek is bele kell
egyeznie.
Ha igaz is lenne, hogy az osztályzat alóli felmentések
többsége nem megalapozott, akkor erre nem lehet a teljes eltörlés a
megfelelő megoldás.
Itt gyermekek vannak a döntések mögött! Mégpedig nagyon
különböző gyermekek. Nem tudhatjuk, hogy tényleg van-e köztük lusta, vagy
olyan, aki csak nem akart rossz osztályzatot kapni. Bizonyára a
legtöbbjük olyan, akinek nincs SNI szintű problémája, mégsem tudja elérni a
minimumot valamiből, mert a képességei nem teszik ezt lehetővé, mert például 30
fős osztályba jár, mert nem kap megfelelő otthoni segítséget, mert a tanára nem
rendelkezik a megfelelő módszertani eszközökkel, és így tovább. Ez a javaslat
sújtani fogja őket is. Ha úgy érzik, a felmentések egy része nem jogos,
miért nem erre kerestek megoldást? Ha sokan jogtalanul kérnének és kapnának
családi pótlékot, akkor az lenne a megoldás, hogy meg kell szüntetni azt?
A javaslat hatásait illetően további kérdések fogalmazódtak meg bennünk.
1. kérdéskör
Hogyan lehetne a Szakértői
Bizottság munkáját gyorsabbá és hatékonyabbá tenni?
Számos visszajelzés illetve személyes tapasztalat alapján
elmondhatjuk, hogy a szakértői vizsgálatok kicsúsznak a törvényességi
határidőből, és Önökkel egyetértve sem a szülők, sem az iskolák, sem az óvodák
nagy része nem ismeri a lépéseket és lehetőségeket, amelyek emiatt tehetőek.
Sokszor a gyermek nem megfelelő bizottság elé kerül, vagy
nem is kerül, esetleg "feleslegesen" kerül bizottság elé. Milyen konkrét
intézkedést terveznek ezzel kapcsolatban?
Amennyiben a törvényjavaslatot elfogadják, várhatóan az
eddigi nagy számú vizsgálati kérelem tovább növekszik a 2017/18-as tanévben? Mi
lesz azokkal a tanulókkal, akik időben beadták a vizsgálati kérelmet, de a
vizsgálatra nem kerül sor 2018. augusztus 31-ig?
2.
kérdéskör
A
hirtelen növekedő SNI-sek számára lesz-e megfelelő és elegendő iskola?
Mi lesz azokkal a tanulókkal, akik az eddigi gyakorlat
szerint BTMN kódot kaptak, de a státuszuk alapján valójában SNI
kategóriába tartoznak, és egy felülvizsgálat során majd ezt a besorolást kapják?
Maradhatnak-e az eredeti iskolájukban? Nagyon sok iskola alapító okiratában
egyáltalán nem, vagy csak bizonyos SNI-s gyermekek fogadása szerepel. Az is
maximalizálva van, hogy hány főt vehetnek fel.
Ha bekerül az SNI az alapító okiratba, attól még nem lesz
gyógypedagógus, aki foglalkozzon a gyermekkel, miközben az eddigi
fejlesztő pedagógusa már nem lesz rá jogosult.
Iskolaváltás esetén ezek a legkevésbé terhelhető gyermekek
kénytelenek lesznek hajnalban kelni, hogy km-eket, órákat utazással töltsenek.
Várható, hogy a szülők egy részének az SNI kategória annyira
elfogadhatatlannak hangzik, hogy inkább nem fogja elfogadni a szakértői
javaslatot illetve már meg sem kezdi a vizsgálatot nehogy SNI-snek minősítsék a
gyermekét.
3.
kérdéskör:
Mikor
és hogyan lesznek felkészítve a nagy számú speciális gondoskodást igénylő
tanulókra a pedagógusok?
Az SNI-s tanulók
sokfélék, nem csak értelmükben sérült gyógypedagógiai iskolai tanulókat jelent,
hanem integrálva több csoportjuk jelen
van a normál általános iskolákban is. Ismeret nélkül hogyan biztosítja a tanító vagy a szaktanár az egyéni tanmenetet, a kiemelt
figyelmet?Milyen
konkrét intézkedésekkel fogják segíteni, hogy a tanárok, elsősorban az alsó
tagozatos tanítók, időben felismerjék az egyes tanulási nehézségeket, és
megfelelő tájékoztatást adjanak a szülőknek? Milyen konkrét intézkedésekkel
fogják segíteni, hogy a tanárok nagyobb felkészültséggel végezzék feladataikat a
BTMN és SNI tanulókkal kapcsolatban? Milyen, a pedagógus számára térítés mentes
továbbképzési lehetőségeket tudnak biztosítani? Milyen intézkedéseket vezetnek
be a felsőoktatásban a fejleszőpedagógusok képzése terén?
Gyógypedagógus
végzettség nélküli, szakos tanár oktathasson gyógypedagógiai intézményben:
Sajnos a megbeszélésen nagyon kevés szó esett a nem
gyógypedagógus végzettségű szaktanár alkalmazásának kérdéséről.
Miért nem a nyugdíjasok és az utolsó éves gyógypedagógiai
hallgatók bevonásával próbálják meg kezelni a helyzetet?
Amennyiben mégis a törvényjavaslatban szereplő megoldás
valósulna meg, úgy nem tartják-e reális felvetésnek, hogy egy többségi
intézményben a kötelező óraszámnál kevesebb órában tanító szaktanárt majd a tankerület
vezetője kötelezni fogja, a hiányzó óraszáma terhére, egy gyógypedagógiai
iskolában való munkavégzésre? Milyen garanciát tudnak arra biztosítani,
hogy az ilyen foglalkoztatásra csak a szaktanár saját kezdeményezésére
kerülhessen sor?
Mivel a problémákat, véleményünk szerint, csak együtt
lehetséges kezelni, ezért a megoldás minden oldal bevonásával és az
eltérő szakmai vélemények gondos mérlegelésével oldható meg. Mi ebben a hozzánk
forduló szülőket, és gyermekeik érdekét tudjuk képviselni legjobb
meggyőződésünk szerint, bízva az Önökkel való
együttműködésben.
Tájékoztatásul jelezzük, hogy levelünket a nyilvánosság
számára is megismerhetővé tesszük.
CSak Együtt Van Esély csoport
Megjegyzések
Megjegyzés küldése