Az oktatás szabályozására vonatkozó és egyes kapcsolódó törvények módosításáról II.
Facebook oldalunkért klikk ide!: CSak Együtt Van Esély
Tisztelt Címzettek!
Néhány napja Önöknek küldött
levelünkben leírtuk, hogy a Cseve csoport is tudja, hogy változás szükséges az
SNI/BTMN területén. Leírtuk, hogy a javasolt törvénymódosítás nem jó irányba
vezet, mert egyrészt nem a komplex helyzetre, hanem csak egy részterületére
keres megoldást, másrészt a javasolt változtatás gyermekek tízezreit érintheti
majd hátrányosan.
Szeretnénk
hangsúlyozni, hogy az alábbiakban bemutatott szülői/tanári történetekkel senkit
nem szeretnénk vádolni! Nem célunk, hogy az érintett feleket (gyógypedagógusokat,
pedagógusokat, szakértői bizottságok tagjait, minisztérium illetékeseit)
egymásnak ugrasszuk.
Most arra teszünk
kísérletet, hogy a szülők és gyermekek sokszor kilátástalan helyzetét bemutatva
segítsünk. Mert muszáj tudniuk, hogy a helyzet nagyon rossz. És itt azokról a
gyerekekről van szó, akik eleve rosszabb eséllyel, hátrányosabb helyzetből
indulnak az életben. Akiknek több figyelemre lenne szükségük, hogy felnőttként
teljes vagy legalábbis önálló (esetleg részben támogatott) életet tudjanak
élni.
Tudjuk, hogy a helyzet nem kínál gyors megoldást,
azt nem is várjuk el senkitől. De azt igen, hogy a megoldás felé azonnal
induljunk el. Hisszük, ez csak úgy sikerülhet, ha minden érintett ösztönözve
érzi magát. Ezért lehetőséget kell adni, hogy a
nehézségeit és a megoldási javaslatait is mindenki elmondja.
A problémák
alátámasztására azokból az üzenetekből, történetekből idézünk, amelyeket
érintett szülők illetve pedagógusok írtak nekünk:
"Ma túlestünk a vizsgálaton. IQ normális.
Matekból sok, olvasásból kevés fejlesztés javasolt. Erős a gyanú matekból
diszre. CSAKHOGY!! A bizottság leállította a vizsgálati kérelmek fogadását, így
a nevelési nem tud SNI bizottság elé küldeni!! Fél év múlva kérjek itt
felülvizsgálatot, akkor már küldhetnek talán. CSAKHOGY!! Az fél év +2-3 hónap
az időpont +bizottság még 2-3 hónap. Most harmadikos. Addigra a negyediknek is
vége!!!!!! Robbanok!!! Na most mit tegyek???"
Mi, szülők ilyenkor tehetetlennek vagyunk. Mi segítségért
fordulunk a szakemberekhez, ahol számtalan esetben egy felettes szervre
"mutogatva" nem juthatunk el a megfelelő helyre.
„Már
a felvételkor megmondták, hogy melyik az a terület, amit szakemberhiány miatt nem
tudnak megadni (logopédia).”
„Gyermekem
probahétre hívták, de ez már a második iskola ahol elmondták sok a problémás
gyerek igy a fiam már nem igazán fér
bele az osztályba”
A szakértők által kiadott előzetes vélemény sokszor csak a bno
kódot és azt tartalmazza, hogy sni/btmn-es a gyermek. Ez jellemzően a szülőnek
és az iskola igazgatónak sem mond sokat. Így egyik szereplő sem tudja, hány óra
és milyen jellegű fejlesztésre van szüksége a gyermeknek, mindaddig, amíg a
részletes vizsgálati eredmény el nem készül. Mégis elvárják, hogy ezzel az
előzetes papírral a szülő induljon el iskolát keresni. De hogy? Amikor sem a
szülő, sem az igazgató nem tudja, hogy például hány óra és milyen speciális fejlesztés
kellene a gyermeknek. Ilyenkor, egy idő után, elkeseredett kuncsorgás kezdődik a
befogadó nyilatkozatért. Már azt is elfogadja a szülő kényszerből, hogy az
adott intézményben nincs fejlesztés.
„Az
SNI-s tanulók nagyon különbözőek, nem
csak értelmükben sérült gyógypedagógiai
iskolai tanulókat jelent, hanem
integrálva több csoportjuk jelen van a normál általános iskolákban
is..Ismeret nélkül hogyan biztosítja a
tanító vagy a szaktanár az egyéni
tanmenetet, a kiemelt figyelmet?”
„Sajnos a megyénkben nem volt lehetőség
iskolába járni. Ép értelmű a gyermekem , csak mozgássérült, és járó. Rossz a
beszéde, és a finom motorikája. Lett volna alapítványi iskola, de sokba került
volna. Pesten megkapta a fejlesztést, a volt igazgatónak köszönhetően. Sajnos
ez a mostani igazgatóra nem érvényes.”
„A
tanároknak, tanítóknak, segítség kell,
hogy időben felismerjék az egyes tanulási nehézségeket, és megfelelő tájékoztatást
adjanak a szülőknek.”
„Ajánlották,
hogy a gyermekem elmaradása miatt forduljak a szakértői bizottsághoz. Csak azt
nem mondták melyikhez. Ezért csak a szakértői vizsgálat végén közölték jobb
lett volna ha a Beszédvizsgaló
bizottsághoz fordultam volna
először....”
„Olvasgatom,
milyen dolgok törtènnek veletek, iskolàban...
Tanítónőkènt, ès adhd-s kisfiú anyukájakènt.
Elszomorító, dühítő...
Sajnálom ezeket a gyerekeket... miket élhetnek àt nap mint nap.. hogyan szoronghatnak, hányszor érezhetik azt, hogy ők nem elèg jók, akàrmit tesznek..
Az èn egyik gyerekem az osztályban dührohamot kapott, mert nem sikerült leírnia vmit. Mikor màr csillapodott, mondtam neki, semmi problèma, ès miután röviden elmondtam, erről nem tehet, nem haragszom, kapott egy puszit a kobakjára.
Megnyugodott. A többi gyerek nem bántja. Mert elfogadtam èn is.
Én sem tudok minden ilyet kezelni. De próbálok.
Nagyon nehéz. Mindenkinek. Tanárnak is, szülőnek is.”
Tanítónőkènt, ès adhd-s kisfiú anyukájakènt.
Elszomorító, dühítő...
Sajnálom ezeket a gyerekeket... miket élhetnek àt nap mint nap.. hogyan szoronghatnak, hányszor érezhetik azt, hogy ők nem elèg jók, akàrmit tesznek..
Az èn egyik gyerekem az osztályban dührohamot kapott, mert nem sikerült leírnia vmit. Mikor màr csillapodott, mondtam neki, semmi problèma, ès miután röviden elmondtam, erről nem tehet, nem haragszom, kapott egy puszit a kobakjára.
Megnyugodott. A többi gyerek nem bántja. Mert elfogadtam èn is.
Én sem tudok minden ilyet kezelni. De próbálok.
Nagyon nehéz. Mindenkinek. Tanárnak is, szülőnek is.”
Megerősítve látjuk: meg kell oldani a pedagógusok számára
térítésmentes továbbképzési lehetőségeket. El kell kezdeni a pedagógus képzés
ideje alatt az SNI/ BTMN-es gyermekekkel kapcsolatos alap módszertani ismeretek
megtanítását. Hiszen ma már nincs tanár, aki ne találkozna ilyen gyermekkel.
„...
A Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai látják el a BTMN-eket, SNI-t a helyi
kisegítő iskola munkatársai. A szakemberek az utolsó órákra jönnek, amikor már
a gyermekek fáradtak. A pedagógusok nem segítik őket, hanem csak eltűrik és adnak
nekik valamiféle jegyet, mert fogalmuk sincs, hogy mit kellene velük kezdeni.
Az igazgatónk nyomására a szakértői véleményben leírtakat betartják, de a
gyermekek megsegítését nem végzik el. Fogalmuk nincs róla és nagy részüket nem
is érdekli, mert nem motiváltak benne, hogy ezekhez a gyerekekhez lehajoljanak
és valóban fejlesszék őket. A kollégák a tanári szobákban csak azt mondják,
hogy régen nem volt SNI, nem volt diszlexia, most bezzeg mindenki felmentést
kap, stb. A fiam SNI-s, diszkalkuliás. nagyon kemény csaták, kompromisszumok
eredménye, hogy megvalósítottam a tanár- szülő- fejlesztő pedagógus
kapcsolatot. A matematika szakos kollégám agybajt kapott tőlem, amikor minden
nap egyeztettem a fiam matematika haladásával kapcsolatban, mit kell neki csinálni,
hogy készüljön stb.”
„Egyre
több az SNI-s gyerekek száma. Papíron integrálnak, mert kötelezi őket a
fenntartójuk, de hátteret nem biztosít hozzá (szakember, módszer, eszköz...). A
pedagógus továbbképzést minimális mértékben támogatja a fenntartó, így az a
kevés pedagógus aki felvállalja ezeknek a gyerekeknek a nevelését, oktatását az
igen magas tandíjak miatt nem tudja ilyen irányban képezni magát. Nagyon
magasak az óvodai csoport, iskolai osztálylétszámok. Minden csoportban,
osztályban van 2-6 problémás gyerek papír nélkül, + az SNI gyerek. Nem elég
intézményi szinten 1 pedagógiai asszisztens. Nincsenek az intézményekben
szakemberek. Szerencsés, ha utazó pszichológus, logopédus.....van, de ők nagyon
leterheltek, egy beszélgetésre heteket, hónapokat kell várni. A szülők nagy
része elítéli a problémás, SNI-s gyerekek integrálását. Gyakran meghurcolják az
amúgy is nehéz helyzetben lévő gyereket, szülőt, pedagógust. A problémák hátterének
ismerete nélkül ítélkeznek, vádaskodnak, a megfenyegetéstől sem riadnak vissza.
Nagyon rossz tapasztalataim vannak!!!”
„Tapasztalataim
szerint egyszerűbb szídni a gyereket, a szülőt, mint közösen tenni valamit a
gyerekért, saját magunkért. Többszöri együttműködésemet felajánlva nem találtam
partnerre az iskolában...”
„Az
iskola az alapító okirata szerint integráltam oktat SNI-s gyerekeket, de az
elsős délutános tanító saját állítása szerint még sosem látott ilyen (rossz)
gyereket”
„Kellenének a középutas intézmények, ahol nem
csak szegregált oktatás van, hanem az integrált oktatáson belül olyan
intézmények, ahol nem csak papíron vállalják fel az SNI-s gyerekek fejlesztését
nevelését, hanem a gyakorlatban tényleg meg van hozzá a szükséges eszközparkjuk
valamint emberi hátterük is és nem 25-30 fős osztálylétszám van.”
Ez a kialakult meglevő helyzet nagyon rossz mindenkinek.
Tanárnak is, szülőnek is, de a legrosszabb a gyermeknek. Egy bizonytalan, rossz
rendszerben sajnos, elkerülhetetlen, hogy mindenki hibást keres. A szülő
hibáztatja a pedagógust, mert a szakértői véleményben foglaltakat nem tartja
be. A pedagógus a szülőt, mert nem érti meg 20-30 fős osztályban ezt egyedül,
segítség, eszköz nélkül képtelen megoldani, és neki a többi gyerekre is
figyelni kell. És mindenki mutogat, elmondja miért nem, de közben ne feledjük,
a gyerekekről beszélünk.
Ha valakik ezért a helyzetért nem felelősek, nem tehetnek
róla, mégis az áldozatai, azok a GYERMEKEK.
Abban bízva, hogy segítségkérésünk elindít egy közös
gondolkodást:
CSak Együtt Van Esély csoport
Bp. 2017.05.21.
Tájékoztatásul
jelezzük, hogy ezt a levelünket is megismerhetővé tesszük a nyilvánosság
számára.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése