KÖZOKTATLANOK Javaslat az SNI/BTMN-es gyermekek ellátására és fejlesztésére
„Az Alkotmánybíróság a 3046/2013 (II.28.) AB határozatában kiemelte
.. (...)…a mindenkori törvényhozó és
végrehajtó hatalom alkotmányos joga és egyben kötelessége az oktatási
rendszer működtetésének folyamatos figyelemmel kísérése, a felmerülő hibák kijavítása,
a hiányosságok pótlása, a működési zavarok elhárítása, az ellehetetlenülés
megakadályozása. …(...).. A megtett lépésekért éppúgy, mint a szükséges
intézkedések elmaradásáért a felelősség a mindenkori kormányzatot terheli.”
(részlet: AJB
1672/2017 jelentésből)
|
KÖZOKTATLANOK
Javaslat az
SNI/BTMN-es gyermekek ellátására és fejlesztésére
Csak Együtt Van Esély Csoport
NINCS FAL, MI
ÖSSZENYOMHATNA BENNÜNKET, HA MIND ÖSSZEFOGUNK!
1. Bevezető: kik
vagyunk és mit akarunk elérni?
A Csak Együtt Van Esély Csoport (továbbiakban: CSEVE Csoport) azért jött létre, hogy a sajátos nevelési igényű (továbbiakban SNI) és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő (továbbiakban BTMN) gyerekek ellátása körüli, országos szinten jelen lévő hiányosságokat, akadályokat mind jobban átlássuk. Célunk, hogy a hozzánk hasonló helyzetben lévő, SNI/BTMN gyermeket nevelő családokkal tapasztalatainkat megosszuk, számukra hatékony segítséget, érdekképviseletet nyújtsunk.
A CSEVE Csoport
alapítóiként magunk is érintett szülők vagyunk, akik sajátos nevelési igényű
(SNI) gyermekeket nevelünk. Azért fogtunk össze, mert azt tapasztaltuk, hogy
egyedül csak falakba ütközünk, ha valamit tenni szeretnénk gyermekünkért, hogy
megkapja a számára leginkább megfelelő oktatást, fejlesztéseket, és sajátos
igényeinek megfelelő bánásmódban részesüljön, és ne kelljen félnie a
kirekesztéstől, a hatóság indokolatlan túlkapásaitól. Fontosnak tartjuk, hogy az SNI/BTMN
gyermekeket nevelő családok ne máról holnapra éljenek. Elfogadhatatlannak
tartjuk, hogy hosszú kilométereket kell családoknak utazni azért, hogy
megfelelő oktatási intézményt, bölcsődét vagy óvodát találjanak.
Gyermekeink
iskoláztatási-fejlesztési nehézségei olyan magas mentális és anyagi terhet
rónak ránk, amelyeket évtizedeken át viselnünk kell, ezért több területen is változást sürgetünk.
Az alábbiakban
olvasható hat pontos javaslatunk. Ez
a javaslatlista kiterjed többek között a
diagnosztikai és felülvizsgálati módszerek észszerűsítésére, kisebb létszámú
tanulócsoportok kialakítására, az elmaradt fejlesztések kifizetésére, és a
területi ellátás tényleges biztosítására.
Célunk, hogy a
jogalkotók, szakemberek és érintett szülők, együtt gondolkodva alakítsák ki azt
a protokollt, amelyben minden érintett gyermek megkapja a fejlődését leginkább
támogató intézményi oktatást és fejlesztést. Ez ad gyermekeinknek esélyt arra,
hogy felnővén önálló életvitelre képes állampolgárokká váljanak.
Az említett
fejlesztések nagy része ne az egyébként is kicsi családi kasszát terhelje tovább.
Nem pártpolitizálunk és nem is
tartozunk semmilyen politikai párthoz.
Hisszük,
összefogással "hegyeket" mozgathatunk meg.
Szülők,
pedagógusok, diákok egyaránt
elégedetlenek. A rendszert alapjaiban kellene átalakítani, hisz a gyermekek
jelenleg szenvednek. Az egymásra mutogatás helyett MI a közös gondolkodást és lépéseket szorgalmazzuk. Egy olyan rendszert segítsünk felépíteni, ahol
diáknak, szülőnek, pedagógusnak egyaránt jó lenni.
Mindenkit
szeretettel várunk, aki az SNI/BTMN jelenségben nem problémát, hanem lehetőség
lát, s aki támogatja ezeknek a fontos céloknak az elérését.
2. Az anyag célja
A jelenlegi
oktatási helyzetkép azt mutatja: igen nagy kihívást jelent, hogy egyre több a
tanulási zavarral, nehézséggel és egyéb pszichés tünettel rendelkező gyermek,
ezzel párhuzamosan jelentős pedagógushiány tapasztalható.[1] A
jelenlegi normál oktatási rendszer sem mentes a szakmai kritikától, számos
esetben kitermeli és/vagy fokozza a tanulási, viselkedési zavarokat.
Álláspontunk
szerint amíg az állam nem biztosítja a kötelező feladatellátása keretében a
jogszabályokban kötelezővé tett ellátást, addig köteles megtéríteni a szülőknek az igazolt és indokolt, törvényileg kötelezően
járó fejlesztések, oktatási ellátások költségeit. (Lsd. erről
bővebben a 6 pontos javaslatunk 1. pontját).
Ezen anyag
összeállításánál a CSEVE csoport tagjainak célja, hogy lehetőségeket és irányvonalakat gyűjtsön össze, az érintett szakmai
és nem szakmai emberek/szervezetek tudásának, tapasztalatainak és ötleteinek
összegyűjtésével, amelyekkel a
gyakorlati megvalósítás szélesebb területen megvalósítható.
Nem kérdés, hogy
a kialakult, jelenleg számos helyen jogszabályokat súlyosan sértő működés és
akadozó fenntartás hatalmas károkat okoz nem csak ma, de a jövőre nézve is, mind
egyéni, mind társadalmi szinten.
3. A 6 pontos
javaslatcsomag
1. Elmaradó fejlesztések és oktatási ellátás
kifizetése
Probléma: Ameddig a szakértői bizottságok által előírt
fejlesztéseket nem biztosítják az ellátó intézményekben, a fejlesztések költségeit
a jelenlegi törvényi szabályozás szerint is meg kell térítenie a fenntartónak.[2]
1. Javaslat
A szülők
részéről a fenntartó felé azonnal
írásban jelezni kell, ha gyermekük ellátása nem a szakértői bizottság
javaslatának megfelelően valósul meg. Amennyiben
a fenntartó 15 napon után sem biztosítja a gyermek ellátását, a megfelelő
fejlesztési, terápiás, foglalkozási szerződés megkötés iránti kérelmet lehet
beadni, írásban.
Az óraszám
elszámolására javasoljuk az „elektronikus naplóhoz”[3]-hoz
hasonló rendszer használatát.
|
Levélminták a fenntartóhoz az előírt
fejlesztések, terápiák biztosításához:
a.
Levélminta
iskolai ellátás biztosítására a 6. fejezetből letölthető (szakértői
bizottság által előirt fejlesztések, terápiák, foglalkozások
biztosítása)(tértivevény ajánlva feladni, tértivevényt megtartani)
b.
Levélminta
szerződés megkötésére a 6. fejezetből
letölthető (fejlesztés, terápia, magán tanár etc.) (tértivevény
ajánlva feladni, tértivevényt megtartani)
2. Területi ellátás biztosítása
Probléma: Jelenleg
Magyarországon gyakran jogellenesen nagy távolságra tudnak csak kijelölni
oktatási intézményt a bizottságok, amely az SNI gyermekre és szüleire
aránytalan teherként (anyagi, pszichés és fizikai) hárul, több esetben
ellehetetleníti az intézményi szolgáltatások igénybevételét.[4]
2. Javaslat
A szülők a
gyermekükre vonatkozóan az ellátási
igényt, írásban jelezzék a fenntartónak. A körzetileg (lakóhely szerint)
illetékes intézmények rugalmasan alkalmazkodjanak a gyermekek igényeihez. Az
előre felkészülés lehetőségét a KIR és INYR rendszerek nyilvántartásai
megadják, hiszen azokban óvodás kortól jelenteni kell a sajátos nevelési
igényt, tehát már osztály indítás előtt pontos adatokkal rendelkeznek az
iskolai intézmények ahhoz, hogy felkészülten várják az oda tartozó
gyermekeket.[5]
|
Levélminta beíratkozás előtt a körzetes intézmény
fenntartója felé:
- Levél-minta ellátási igény bejelentésére a 6. fejezetből letölthető. (Tértivevénnyel ajánlott feladni, tértivevényt megtartani!)
3. Kis létszámú tanulócsoportok létrehozása és/vagy
integrációs segítő biztosítása (“Közoktatlanok
oktatási javaslat” dokumentum)
Probléma: A jelenlegi
rendszer jogellenesen tesz különbséget “tanakos” (azaz, tanulásban
akadályozott), “értakos” (azaz értelmileg akadályozott), és többségi
bizonyítvánnyal rendelkező tanulók között.
3. Javaslat
Hatalmas igény van a többségi
iskolákban működő kisebb létszámú osztályokra/tanuló csoportokra, a
Magyarországon már sok éve sikeres logopédiai osztályok mintájára. Olyan 5-7
fős tanuló/támogató csoportok kialakítását sürgetjük a többségi
intézményekben, amelyekből átjárás van
a nagy létszámú osztályokba az inkluzív oktatás keretében. Szükséges a már
működő nemzetközi jó gyakorlatok tanulmányozása, átvétele, gyakorlati
alkalmazása, magyarországi sajátosságokra igazítása.[6]
|
Levélminta:
- Levél-minta ellátási igény bejelentésre a 6. fejezetből letölthető. (Tértivevénnyel ajánlott feladni, tértivevényt megtartani!)
4. A rendszeres felülvizsgálatok helyett,
félévenként fejlődési értekezlet
Probléma: Az ELTE Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Kar által végzett kutatás eredményeire alapozott
állásfoglalásában a szakértői bizottsági vizsgálatok kapcsán kitért arra is,
hogy „A vizsgálat tartalmának rendeleti szabályozása meglehetősen szűkszavú,
ebből nehezen lehet megtudni, hogy pontosan mit és hogyan is lehetne és kellene
diagnosztizálni. Utal a vizsgálat tartalma a folyamat diagnosztikára, ám a
jelenlegi vizsgálati gyakorlat ezt nehezen engedi meg, hiszen rendszerint egy,
legfeljebb két alkalom áll rendelkezésre…. A folyamatdiagnosztika hosszabb
távú, rendszeres megfigyelést kíván, a gyermek viselkedését, fejlődését és
tevékenységét sokféle élethelyzetben kell hozzá nyomon követni és dokumentálni
ahhoz, hogy részletesebb és pontosabb képet kapjunk valódi képességeiről, amire
aztán a komplex fejlesztést, nevelést, oktatást, rehabilitációt építhetjük.” [7]
A protokoll és jogszabályi szabályozás hiányosságai végett a szakértői
vélemények hiányosak és pontatlan megfogalmazásokat tartalmaznak, amelyek
gátolják a gyakorlatban való alkalmazásukat.
4. Javaslat
A sajátos
nevelési igényű gyermekek
felülvizsgálatára az oktatási intézményben kerüljön sor minimum negyed
évente/félévente, team-értekezlet keretében, amelyen a szakértők, a
szülő, a fejlesztő/gyógypedagógus, érintett tanár/osztályfőnök vegyenek részt
az érintett gyermek bevonásával. Ezen a team-értekezleten a korábban
elindított fejlesztések eredményességének közös értékelése után kerüljön
meghatározásra a hatékony, a gyermek állapotának megfelelő ellátás folytatása
és/vagy új módszer kijelölése.[8]
|
5. Pedagógusok ingyenes felkészítésének,
megsegítésének biztosítása
Probléma: A súlyos pedagógushiány sokrétű károkat okoz a
tanulók részére, mely erősebben kihat a sajátos nevelési igényű tanulókra.
Számukra a szakértelem hiánya messzeható káros következményekkel jár, többek
között a saját fejlődési, tanulási képességeik elakasztásában és a közösségi
kirekesztés, megnemértés súlyosbodásában.
5. Javaslat
Szükséges, hogy
mindenképpen kerüljön biztosításra az államilag
finanszírozott pedagógus továbbképzés. A sajátos nevelési igényű
gyermekek ellátásában valóban tevékenyen részt vevő pedagógusok jutalmazása,
elismerése (több pihenő idő, fizetés %-os eltérítése, egyéb juttatások),
melyek egy részére való jogosultság megállapításához szülői/tanulói értékelő
lapok alapján kerüljön sor (pl. szülői értékelő lap, fél évente, válaszok 5
feletti érték 80%-ban, akkor jár többlet díjazás). Vizsgálandó az új
módszerek és működések bevezetését támogatandó, gyorsító, feszültségeket és
bizonytalanságokat csökkentő pszichológusi, coach és hr szakemberek
alkalmazása.[9]
|
6. Diagnosztikai protokoll kialakítása
Probléma: Ma a szakértők
nem tudnak független szakértőként dolgozni. A szakértők feladata az iskola
kijelölése is, ezért gyakran
“kénytelenek” az intézményhálózat hiányosságai következtében más diagnózist
kiállítani, és más fejlesztéseket rendelni a tanulók számára, mint amire
valójában szükségük lenne. A valóságban gyakran a szülőre hárul az
iskolaválasztás feladata, miközben a szülő természetszerűleg nem rendelkezik
azokkal az információkkal, rálátással, amely a gyermek speciális szükségleteit
kielégítő iskola megnevezéséhez szükséges lenne. A szakértői vizsgálat végén a
törvény szerint a szülő “választ” iskolát, de a gyakorlat azt mutatja, hogy ha
az egész megyében nincs olyan iskola, amelynek az alapító okiratában a
szükséges ellátás szerepel, és ezt vállalni is képes, a szakértői bizottságok
inkább NEM írják le a valós szakmai véleményüket.[10]
6. Javaslat
A szakértők
jelezzék a fenntartónak a vizsgálatuk szerinti igényt a gyermek oktatásához,
hiszen fontos, hogy a fenntartó ezt az
igényt helyben biztosítani tudja, ahogy arra a jelenleg is hatályos
törvények kötelezik is. A szakértők feladata a valódi, gyermekek igényeinek
megfelelő vélemény objektív és független összeállítása legyen, így a jövőben
kerüljön elválasztásra a diagnosztika és az intézménykijelölés feladatköre.[11]
|
4. Érintett alkotmányos jogok és alapelvek
4.1. Az oktatáshoz való jog
„Minden magyar állampolgárnak joga van a
művelődéshez. Magyarország ezt a jogot a közművelődés kiterjesztésével és
általánossá tételével, az ingyenes és
kötelező alapfokú, az ingyenes és mindenki számára hozzáférhető középfokú,
valamint a képességei alapján mindenki számára hozzáférhető felsőfokú oktatással,
továbbá az oktatásban részesülők törvényben meghatározottak szerinti anyagi
támogatásával biztosítja.” [Alaptörvény XI. cikk (1) - (2) bekezdés]
Az
Alkotmánybíróság a 3046/2013. (II.28.) AB határozatában kiemelte, hogy az
oktatáshoz való jog, valamint az államot terhelő intézményvédelmi kötelezettség
tartalmával már több határozatában foglalkozott, az ezekben kifejtett
álláspontját pedig az Alaptörvény XI. cikk (2) bekezdésével összefüggésben is fenntartja.
Hangsúlyozza hogy a mindenkori törvényhozó és végrehajtó hatalom alkotmányos
joga és egyben kötelessége az oktatási rendszer működtetésének folyamatos
figyelemmel kísérése, a felmerülő hibák kijavítása, a hiányosságok pótlása, a
működési zavarok elhárítása, az ellehetetlenülés megakadályozása. Az
alaptörvényi követelmények keretén belül, indokolt esetben a törvényhozót
megilleti az oktatási intézményrendszer módosításának, átalakításának joga. A megtett lépésekért éppúgy, mint a
szükséges intézkedések elmaradásáért a felelősség a mindenkori kormányzatot
terheli.
4.2. Fogyatékossággal élő személyek védelme
„Magyarország
külön intézkedésekkel védi a gyermekeket, a nőket, az időseket és a fogyatékkal
élőket.” [Alaptörvény XV. cikk (5) bekezdés]
4.3. A gyermek védelemhez és gondoskodáshoz való joga
„Minden
gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez
szükséges védelemhez és gondoskodáshoz.” [Alaptörvény XVI. Cikk (1) bekezdés]
4.4. Aránytalan teher
ha a nevelés, a
nevelés-oktatás körülményei az átlagos körülményekhez képest - a gyermek, a
tanuló életkorát és sajátos nevelési igényeit figyelembe véve - lényegesen
nehezebbek vagy jelentős költségnövekedést okoz…[2011. évi CXC törvény 4. §. 2.
pont]
4.5. A tisztességes hatósági eljáráshoz
való jog
„Mindenkinek joga
van ahhoz, hogy ügyeit a hatóságok részrehajlás
nélkül, tisztességes módon és ésszerű határidőn belül intézzék.”
[Alaptörvény XXIV. cikk (1) bekezdés];
4.6. Hátrányos megkülönböztetés
A Sajátos
nevelési igényű (továbbiakban SNI) gyermekek oktatási ellátása hátrányos
megkülönböztetést eredményez[12],
minden olyan esetben, ha a helyi szinten nem teremtik meg a szükséges
feltételeket[13].
Ezért a gyermek fogyatékossága/betegsége miatt a településen élő többi
gyermeknél ténylegesen hátrányosabb helyzetbe kerül, mert nem részesülhet az
ingyenes és államilag kötelező oktatási ellátásban. Az oktatási intézményekben elmaradó fejlesztések hiányából következően, a szülők (már akinek
lehetősége van rá) erejükön felül kénytelenek biztosítani a terápiákat, vagy a
gyermek ellátatlan marad, így ellehetetlenítve
az önálló vagy részben önálló emberi életet.
4.7. Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek,
tanulók köre és jogai
“Az Nkt. rögzití
a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók körét és jogait A kiemelt
figyelem azt jelenti, hogy az e körbe tartozók sajátos tulajdonságuk,
helyzetük, állapotuk miatt az átlagostól eltérő foglalkozást, figyelmet,
speciális szakértelmet, eszközöket és felszerelést igényelnek. E csoport
alcsoportjába tartoznak azok a gyermekek és tanulók, akik számára egyben
különleges bánásmódot is szükséges biztosítani. Ide tartoznak a sajátos
nevelési igényű gyermekek és tanulók, akik a szakértői bizottság szakértői
véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos,
több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos
tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzdenek.”[14]
5. Az ELTE Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Kar kutatási eredményei
AJB 1672-2017. Jelentés 4.2.3.1. pontjából kiemelve:
“A kutatás
eredményeiből egyértelműen kiderült, hogy a fejlesztő nevelés-oktatásban
résztvevő tanulók kétharmada (67%-a) az „iskolán kívül” teljesíti
tankötelezettségét, tehát valójában nem jár iskolába, nem jár közösségbe. Közel
20%-uk otthoni ellátást kap, így esélyük sincs tanuló-közösségben
szocializálódni. A tanulók 48%-a kapja az ellátást a bentlakást nyújtó
szociális intézményben, ahol ugyan együtt él hasonló élethelyzetű és állapotú
társakkal, de tervezett és szervezett, komplex gyógypedagógiai nevelés-oktatás
hiányában az ő szocializációs folyamatuk támogatása sem megoldott. Az iskolák,
akik a tanulók 33%-át napi rendszerességű iskoláztatással ellátják, csak arról
tudnak adatot szolgáltatni, hogy hány tanuló számára biztosított az iskolán
belül az ellátás, saját intézményben külön erre a célra létrehozott csoportban.
Ez egyértelműen azt jelzi, hogy az iskolák jelenleg ennyi férőhelyet tudnak
biztosítani, azaz az ellátórendszer csak a szükségletek 33%-át tudja
kielégíteni.
Más források
(interjúk, kérdőív nyitott kérdéseire adott válaszok stb.) is megerősítik, hogy
nincs elegendő férőhely, nincs alkalmas iskola. Mivel csak a fejlesztő nevelés-oktatásban
résztvevő tanulók 33%-a járhat naponta iskolába, így nyilvánvaló, hogy nincs
biztosítva számukra az iskolákban elegendő férőhely. Az országos adatbázisokból
nyert adatok alapján ismeretes, hogy 152 feladatellátási hely van. Ám a
feladatellátási helyek száma megyénként 2 és 18 hely között szóródik. Míg
Budapesten 18 feladatellátási hely található, addig például Vas és Nógrád
megyében csak 2-2 helyen végzik a feladatot.”
Jelentés 4.2.7. pont 28. oldala, a Miniszteri
válaszlevélből részlet
“… A fővárosi és
megyei kormányhivatalok által szolgáltatott adatok alapján – megállapítható,
hogy 2016. év első felében orzságosan 45 382 fő tanköteles korú (6-16 éves)
tartósan beteg, súlyosan fogyatékos gyermekre tekintettel részesültek magasabb
összegű családi pótlékban. A magasabb összegű családi pótlék igényléséhez
igazolást kell csatolni arról, hogy a tizennyolc évesnél fiatalabb gyermek a
magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségekről és fogyatékosságokról
szóló 5/2003. (II.19.) ESzCsM rendelet 1. mellékletében felsorolt betegségek,
illetve fogyatékosságok valamelyikében szenved és a betegség súlyossága
megfelel az ott meghatározott feltételeknek. Ennek megfelelően a magasabb
összegű családi pótlékban részesültek nyilvántartása a tartósan beteg, súlyosan
fogyatékos gyermekre vonatkozik.”
6. Minta levelek
6.1. Iskolai minta levelek
- Iskolai ellátás biztosítása
- Iskolai levél minta ellátási igény bejelentésre
- Iskolai levél minta szerződés megkötésére
6.2. Óvodai minta levelek
- Óvodai ellátás biztosítása
- Óvodai ellátási igény bejelentés
- Óvodai elmaradt fejlesztés szerződés kötés
TIPP1
A leveleket
mindig tértivevényes ajánlott levélben vagy személyesen átvételi igazolással
érdemes küldeni, így nyomon tudja követni a levél megérkezését.
TIPP2
A tankerületek aktuális listáját megtalálja az
alábbi linken. A
mintaleveleket annak a tankerületnek lehet küldeni, melyhez az adott intézmény
tartozik.
7. Felhasznált
anyagok
Az Alapvető Jogok Biztosának AJB-1672/2017
számú jelentése a súlyos-halmozott fogyatékossággal élő tanulók oktatáshoz való
jogáról. Elérhető az
alábbi linken.
Az Alapvető Jogok Biztosának AJB 343/2015.
számú jelentése a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztéséről.
Elérhető az
alábbi linken.
1991. évi LXIV. törvény
a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről. Elérhető az alábbi linken.
a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről. Elérhető az alábbi linken.
Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.)
1993. évi XXXI. törvény Az emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezmény és az ahhoz tartozó nyolc kiegészítő jegyzőkönyv kihirdetéséről. Elérhető az alábbi linken.
1993. évi XXXI. törvény Az emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezmény és az ahhoz tartozó nyolc kiegészítő jegyzőkönyv kihirdetéséről. Elérhető az alábbi linken.
32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet
a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. Elérhető az alábbi linken.
a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. Elérhető az alábbi linken.
15/2013 (II.26) EMMI rendelet
a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről. Elérhető az alábbi linken.
a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről. Elérhető az alábbi linken.
20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet
nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról. Elérhető az alábbi linken.
nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról. Elérhető az alábbi linken.
Egyenlő Bánásmód Hatóság
Logopédiai ellátási protokoll munkaanyag-mintának az SNI/BTMN gyermekek integrációjának megvalósításához. Elérhető az alábbi linken.
Logopédiai ellátási protokoll munkaanyag-mintának az SNI/BTMN gyermekek integrációjának megvalósításához. Elérhető az alábbi linken.
[1] ld: 1837/2017. AJBH jelentés az SNI
gyermekek oktatási helyzetéről, illetve az 1672/2017. AJBH jelentést a
súlyos-halmozott fogyatékossággal élő gyermekek oktatáshoz való jogának
sérelméről
[2] ld.
1837/2017. AJBH jelentés, 1672/2017. AJBH jelentés, EMMI állásfoglalás -
bővebben az 1. ponthoz tartozó dokumentumban.
[4] 2011. évi CXC törvény 4. §. 2. pont
[6] AJB 1672 2017 jelentés 4.2.3.1. gi. pont
javaslat
[8] 1672 2017 AJB jelentés 4.2.3.1.
javaslatok gb. pont
[9] AJB 1672 2017 jelentés 4.2.3.1. gi. pont
javaslata
[11]AJB 1672 2017 jelentés 4.2.3.1. gd. pont
javaslatai
[13] Magyarország
helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (Ötv.) 13. § (1)
bekezdés 6. pont
Ajánlás
Az SNI gyerekek helyzete a mai
magyar oktatási rendszer egyik sötét foltja. Különösen elkeserítő a helyzet az
ország leszakadó régióiban, ahol a szegénységfaktorok halmozódnak, és az
oktatás sem tudja betölteni megfelelően a funkcióját.
Az itt lakó, generációs szegénységben
élő a társadalmi csoportban nincs elég tudás arra, hogy lássák, értsék a
fejlesztés fontosságát. Többnyire elfogadják a helyzetet olyannak, amilyen, és
jellemzően nincs érdekérvényesítési képességük sem. Az intézményrendszer
szakemberhiánya pedig meghatározó, nincs ma, aki olyan fejlesztést tudna adni a
gyerekeknek, amire szükségük van. Ha „csendes”az SNI gyerek, többnyire
végiggörgetik a rendszeren, és lényeges változás nélkül, papíron lezárt
eredménnyel kerül ki az iskolából. Ha problémásabb, akkor általában
magántanulói státusz a vége, az eredmény pedig ugyanaz, csak befejezetlen
iskolával. A nem integrálható SNI gyerekek vagy bentlakásos otthonban ragadnak,
vagy otthon maradnak. Attól függ, mennyire esnek a gyermekvédelem látókörébe.
Halmozódó hátrányokkal élnek hát, és
még csak nem is szólnak, mert nem tudják, mit ír elő köznevelési törvény a
gyerekeik fejlesztésére. Az iskola sem tehet semmit, mert nincs szakembere arra
sem, amit a törvény előír.
Amennyiben a nagyobb
érdekérvényesítési készséggel rendelkező, tudatosabb SNI gyerekek szülei
javaslatukkal változást tudnak előidézni, fontos lenne, hogy ne felejtkezzünk
el azokról a tömegekről sem, akik az SNI problémában érintettek, és a leszakadó
társadalmi csoportokhoz tartoznak. Mert ők nem tudnak magukért szót emelni.
Kell, hogy segítsük őket.
Berettyóújfalu,
2018.05.30. L. Ritók Nóra
Igazgyöngy Alapítvány, szakmai vezető
Megjegyzések
Megjegyzés küldése