Mi is az az SNI?

Facebook oldalunkért klikk ide!CSak Együtt Van Esély


Az első cikkünkben az SNI fogalmáról és ennek a besorolásnak a családokra gyakorolt hatásáról, kormányzati megítéléséről szeretnék írni.

Létezik a gyereknevelésben, és főképp az oktatásban 3 betű: SNI. Mit jelent ez 3 betű? Mit jelent egy SNI-s gyermek szülőjének lenni? Milyen nehézségeink vannak nap mint nap? Mennyiben érinti mindez a nem SNI-s gyermekeket és szüleiket? Ezt próbáljuk bemutatni egy cikksorozaton belül.

A hivatalos megfogalmazás szerint sajátos nevelési igényű gyermek (SNI) az, aki: „mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, …autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd,”
Ma Magyarországon közel minden 10. gyermek megkapja az SNI kódot. Az SNI-s tanulók több mint fele integráltan, azaz ép tanulókkal egy osztályban végzi tanulmányait. Tehát a legtöbb osztályba jut 1-2 ilyen gyermek.

Ezek a gyerekek nem férnek bele az egyen tananyagos, egyen tankönyves, egységesített oktatási struktúrába. Ezért sokszor úgy is tekintenek rájuk, hogy jobb lenne, ha nem is léteznének. Ők nem lesznek hasznos tagjai társadalmunknak, a betanított szakmunkások nevelését célul kitűző oktatási rendszerben nincs helyük. Egy szülőnek sem ez volt az álma, amikor gyermeket várt.

Szülőként, amikor szembe kerülünk ezzel a 3 betűvel, kábán hallgatjuk, hogy azt mondják, ne csüggedj, kap majd fejlesztést a gyermeked, jár neki a segítség. Ilyenkor sok szülő egy gyász folyamaton megy át. Gyászolja az egészséges gyermekről alkotott képet. Hibást keres, és magát is hibáztatja. Amikor túlesik ezen, elkezd minden erejével segítséget keresni. Eszébe jut, azt mondták, megkapja a segítséget, rendelkezésre állnak a fejlesztések, csak írja alá a papírt, hogy elfogadja a besorolást. De hamarosan kiderül, a valóság egészen más.

Itt nincs Enikő vagy Pista, itt tanterv van, amit be kell tartani. Amit valaki megálmodott egy íróasztalnál. Aki ezt kitalálta, biztos nem látott még gyermeket. Mert a gyermekek már csak ilyenek, nem teljesen egyformák. A különbségek pedig hatványozottan jelentkeznek az SNI-s gyermekeknél. A KLIK által irányított világban gyermekeink egyáltalán nem kapják meg az egyéni figyelmet. Egy SNI-s gyermeknek jár a Szakértői Bizottság által előírt fejlesztés. Papíron. Mert, papíron minden rendben. Ugyanúgy, ahogy papíron minden gyereknek jár egy kis plusz figyelem, ha lemarad. És a valóságban? A valóságban kevés a fejlesztő pedagógus, vagy az adott iskolában egyáltalán nincs, vagy ha van, leterhelt, vagy óraadó és épp nem dolgozik, mert a KLIK nem fizette ki hónapok óta.

Ez MINDENKINEK ROSSZ! Rossz elsősorban magának a segítségre szoruló gyermeknek, rossz a pedagógusnak, és természetesen a szülőnek is. Mindenki látja a rendszer hiányosságát, de tenni csak a mindenkori kormány tehet ellene.

Hiszünk abban, hogy mindezt meg lehet változtatni. Hiszünk az összefogás erejében. Sok szülőcsoport alakult már a facebookon, ahol egymást korábban nem ismerő emberek segítenek a napi problémák megoldásában. A mi csoportunk is ezért a célért alakult CSak Együtt Van Esély – csoport az SNI-s gyermekekért néven. Minden SNI-s gyermeket nevelő szülőt, pedagógust várunk szeretettel. De nem csak őket. Mert igazán akkor lehetünk sikeresek, ha a többségi szülőkkel is összefogunk. Jelenleg még a kormányzat átnéz rajtunk, de az elmúlt hetek tiltakozásai, tüntetései mutatják, milyen sokan képzelik el másként az oktatást gyermekeik részére.


"Mindenki egy zseni. De ha egy halat az alapján ítélsz meg, hogy milyenek a képességei a fára mászáshoz, abban a hitben élheti le az egész életét, hogy hülye." mondta Einstein

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések