Álom és Sziget
Facebook oldalunkért klikk ide!: CSak Együtt Van Esély
Csoportunk úgy gondolta, ez a cikk az integrációról fog szólni...
Csoportunk úgy gondolta, ez a cikk az integrációról fog szólni...
Lázas
kutatásba kezdtünk, elolvastuk a külföldi példákat,
meghallgattuk a Sajátos Nevelési Igényű gyermekek szüleit, a
többi szülő véleményét, a pedagógusokat és a szakembereket.
Rá kellett jönnünk, hogy nincs könnyű dolgunk, mert
Magyarországon
az integráció NEM működik!
Van jó példa, előfordul néha itt-ott, de az csak egyéni emberek szorgalmán, egy tanár igyekezetén, empátiáján alapul.
Van jó példa, előfordul néha itt-ott, de az csak egyéni emberek szorgalmán, egy tanár igyekezetén, empátiáján alapul.
Miért?
Erre nincs válasz... vagy ha mégis van, talán így szól: az állam ma az integrációhoz a feltételeket NEM biztosítja!
Erre nincs válasz... vagy ha mégis van, talán így szól: az állam ma az integrációhoz a feltételeket NEM biztosítja!
Tegnap
reggel egyik csoporttagunk így kezdte a reggeli megbeszélést:
ÁLMODTAM!
ÁLMODTAM egy világot, ahol számít a gyermekem! Mielőtt betennék az integrációba, a tanár felvilágosítást kap az állapotáról, ahol az első szülői értekezleten a szakemberek elmesélik a szülőknek, hogy miért értékes az én gyermekem is. A diáktársak megismerik őt, megismerik miért más, miért kap „kedvezményt” az irodalom vagy a matematika órán. A segítség folyamatos, a szakemberek rendszeresen külön értekezletet tartanak, ahol a szülővel, a tanárral, ha kell az osztállyal beszélnek, segítenek, utat mutatnak a problémák kezelésére. Ahol mindenki elfogadja és érti, hogy nem vagyunk egyformák, mert mindenki MÁS.
ÁLMODTAM egy világot, ahol számít a gyermekem! Mielőtt betennék az integrációba, a tanár felvilágosítást kap az állapotáról, ahol az első szülői értekezleten a szakemberek elmesélik a szülőknek, hogy miért értékes az én gyermekem is. A diáktársak megismerik őt, megismerik miért más, miért kap „kedvezményt” az irodalom vagy a matematika órán. A segítség folyamatos, a szakemberek rendszeresen külön értekezletet tartanak, ahol a szülővel, a tanárral, ha kell az osztállyal beszélnek, segítenek, utat mutatnak a problémák kezelésére. Ahol mindenki elfogadja és érti, hogy nem vagyunk egyformák, mert mindenki MÁS.
Hogyan
várhatnánk el egy féllábú gyermektől, hogy segítség nélkül
ugyanúgy fusson a tornaórán, mint egészséges társai? Egy dadogó
gyermektől segítség nélkül hogyan várjuk el, hogy fellépjen a
szavalóversenyen?
Ez
ma álom, de miért? Miért?
Ez a mi fejünkben így fogalmazódott meg: mindenki egy „szigeten” él, majdnem teljesen elzárva a többi „szigettől”.
Félünk átmenni a másik szigetre? Igen, hisz mindenki fél az ismeretlentől.
Ez a mi fejünkben így fogalmazódott meg: mindenki egy „szigeten” él, majdnem teljesen elzárva a többi „szigettől”.
Félünk átmenni a másik szigetre? Igen, hisz mindenki fél az ismeretlentől.
Van
egy " sziget" ahol a tanárok élnek. Ez a TANÁROK-szigete.
Egy nap azt mondják nekik:- Itt egy gyerek az SNI-szigetről.
Integráld! A tanár megijed. Érthető, hiszen semmit nem tud arról
a betegségről, vagy állapotról, amivel most szembe kell néznie…
De elvárják tőle, hogy oktasson, plusz figyelmet adjon, de ehhez
sem módszert, sem eszközt, semmi segítséget nem adnak. Emellett
ott vannak a többségi szigetről jött gyerekek és szüleik is,
akik elvárják az ő gyermekükre is jusson idő és energia, ne
vonja el a pedagógus figyelmét egy „problémás” gyermek. Sőt,
ott van maga a rendszer, amely elvárja a tananyag pontos
betartását!
Elvárható ez?
Persze mindegyik „szigeten” élő elvárja, de valljuk be, ezt, így nem lehet!
Elvárható ez?
Persze mindegyik „szigeten” élő elvárja, de valljuk be, ezt, így nem lehet!
Aztán
ott van az SNI-szigeten élő szülő, aki nem érti, hogy MIÉRT?
Miért nem látja más az ő gyermekében azt a szerethető, okos
tanulót? Miért nem értik, hogy Ő is egy kis csoda! Hiszen csak
több időre, több fejlesztésre, több türelemre lenne szükség.A
Mi Gyermekeink is ÉRTÉKESEK, érzékenyek, humorosak és
okosak.
Mindannyian különböző szigeteken élünk. Bárki kerülhet a másik szigetre, ameddig nem vagyunk ott, nem látjuk, nem érezzük, milyen lehet ott élni. Pedig CSak Együtt Van Esélyünk teljes életre. Addig, amíg nem ismerjük a másik szigeten élőt, addig természetes reakció a félelem, a hibáztatás, a nem-megértés!
Minden szigeten élő reakciója érthető!
A pedagógusé, aki nem tud megfelelni, csak feladatai vannak, segítség nélkül. A többségi szülő, aki azt látja, hogy a gyermekétől veszik el a figyelmet, és bele sem gondol abba, hogy egy betegség, vagy baleset után ő is az SNI szigeten ébredhet.
Az SNI szülő, aki arra gondol, hogy az én gyerekem is értékes tagja lehet ennek a társadalomnak, ha...
Itt mindenkinek igaza van, de van egy nagy sziget, ahova ez a sok kis sziget tartozik. Ez a sziget:
Mindannyian különböző szigeteken élünk. Bárki kerülhet a másik szigetre, ameddig nem vagyunk ott, nem látjuk, nem érezzük, milyen lehet ott élni. Pedig CSak Együtt Van Esélyünk teljes életre. Addig, amíg nem ismerjük a másik szigeten élőt, addig természetes reakció a félelem, a hibáztatás, a nem-megértés!
Minden szigeten élő reakciója érthető!
A pedagógusé, aki nem tud megfelelni, csak feladatai vannak, segítség nélkül. A többségi szülő, aki azt látja, hogy a gyermekétől veszik el a figyelmet, és bele sem gondol abba, hogy egy betegség, vagy baleset után ő is az SNI szigeten ébredhet.
Az SNI szülő, aki arra gondol, hogy az én gyerekem is értékes tagja lehet ennek a társadalomnak, ha...
Itt mindenkinek igaza van, de van egy nagy sziget, ahova ez a sok kis sziget tartozik. Ez a sziget:
MAGYARORSZÁG!
Náluk van az „építőanyag”, hogy a hidakat építsünk a szigetek között! Nálunk a szív és a hit, hogy a hidakat fel tudjuk építeni!
Mert mi, kis szigetlakók is kellünk a hidak megépítéséhez.
Álomból így lehet valóság, mert mindenki tudja:
CSak
Együtt Van Esély, hogy egy ÁLOMSZIGETET
építsünk,
ahol együtt élhetünk!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése